Acte inaugural Any Joan Tomàs

Inauguració de l'Any commemoratiu dels 125 anys del naixement del músic Joan Tomàs i Parés.

Programa de l’acte:

• Inauguració de l’Any Joan Tomàs a càrrec de M. Àngels Blasco, directora general.

• Conferència a càrrec de la comissària de l’Any, Liliana Tomàs, “El Mestre Joan Tomàs i la cançó popular catalana”

• Inauguració de l’exposició “Músic de tot cor. Joan Tomàs i Parés, 1896-1967”

• Concert “Que les cançons tornin al poble i que el poble les canti”, de Carles Belda, Gisela Bellsolà, Sandra Monfort i Jaume Arnella.

El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural incita la celebració, el 2021, de l’Any Joan Tomàs i Parés (Barcelona, 1896-1967) amb motiu dels 125 anys del seu naixement. La data oficial d’inauguració de l’Any es va celebrar el 5 de març al Centre Artesà Tradicionàrius, i la data de clausura està prevista pel mes de març de 2022.

Joan Tomàs i Parés va ser un músic molt actiu, entregat incansablement a la cultura del país. La seva aportació al patrimoni cultural català és insubstituïble, tant per la quantitat com per la qualitat de la seva obra, a través de l’estudi, la investigació i la transmissió en classes, escrits, conferències i concerts.

Va realitzar una important tasca de recerca i recull de cançons, danses i músiques instrumentals populars. Va treballar per preservar i promoure la música popular com a patrimoni de la cultura catalana. També va ser un dels grans impulsors del moviment coral català i de la renovació pedagògica musical i rítmica. Totes aquestes idees immerses en la seva personalitat queden manifestes, també, en les seves composicions.

Amb el seu caràcter silenciós, respectuós, discret i humil, i la importància del seu rigorós mestratge a través de la música i de la seva afable persona, va arribar a molta gent. A les seves mans els cors creixien i assolien grans èxits, alguns passaven a ser orfeons. Conèixer el mestre Tomàs commovia admirablement, incentivava a aprendre, a millorar com a persona i a col·laborar en la proposta que s’estigués duent a terme.